Kápě pod přilbicí - ano či ne
Odeslal: Stř 03. Zář 2008 19:01:45
Nedávno jsme se Siegfriedem spolu bavili o použití kroužkové kapuce (samostatné, či součásti kroužkové košile) pod přilbice ve 14. století - například pod šlapy (tedy ne jako závěs, ale ragulérně jako krytí temena).
Jelikož si můj dobrý přítel Tito (kterého sem doufám brzy taky dostanu jako stálejšího přispěvatele) nedávno opatřil skutečný skvost - "Holkham bible" (Anglie, kolem roku 1340), naše společný prostudování do téhle záležitosti vneslo trochu nového světla.
Přidávám k dobru část e-mailu, který jsem od něho dostal a doufám, že mu to nebude vadit
"Poznámka k přílbám 14. věku:
Zaujat tím, co jsi říkal o šlapech a kroužkových kuklách, zběžně jsem nahlédl do svých zdrojů a ledascos jsem nalezl. Začnu nejprve souhrnem dohledaných faktů, pak se dopustím i nějaké domněnky o nich.
V podivuhodné bibli Holkhamské nalezneme kupříkladu obrázek rytíře, jehož šlap alespoň v týlu zjevně nesouvisí s kroužkovým pletivem pod ním. Podobné nalezneme i na druhém výjevu. Výjev třetí jsme již spolu prohlíželi - je na něm hlava padlého rytíře - kroužkové pletivo se nachází na prapodivné místě, jedná -li se o závěs a nikoliv o kuklu. krom toho se zdá, že i zde týl přílby vybočuje mimo pletivo kukly, v tomto případě je to však poněkud nejasné. další výřez nese hlavy dvou rytířů. Každá z nich je chráněna jinou přílbou, oba krky však obkružuje stejná destičková zbroj. Jak je patrno z pravé hlavy, destičky "nákrčníku" leží na kroužkové zbroji a nejsou nijak připevněny k přílbě - totéž je vidno na pátém obrázku. Okraj šlapu rytíře vlevo přesahuje přes límec, Aby tento šlap byl opatřen kroužkovým závěsem, který by ležel pod límcem se tedy zdá být nepravděpodobným.
Není to však jen Holkhamská bible, která ukazuje bojovníky ve šlapech a přece bez kroužkových závěsů. Takové nalezneme i v pařížském zlomku Dalimilovy kroniky. Na jednom z listů nalezneme jízdní bitvu (bitva českého a německého vojska u Brůdku) a pod ní dva líbezné výjevy - plenění města (saským vojskem) a mrzačení nehodného služebníka (Prkoše, z rokazu knížete Břetislava). Pěšáci plenícího vojska (a pouze ti, jezdci mají šlapy se závěsy) mají své šlapy nasazeny zcela volně, tj. není sporu o tom, zda -li mají kuklu či závěs, nemají totiž ani jedno ani druhé.
(...)
Občas nalezneme bojovníky s nechráněnou hlavou, tj. bez přílby i bez kapuce, kteří však mají krk krytý kroužkovým límcem. Tak je oděn kupříkladu král na jedné z iluminací rukupisu Vaeux de Payon (obrázek jsem si zapomněl vzít s sebou. Zkus ho vyhledat sám na serveru newyorkské Morgan Pierpont Library) či socha Svatého Václava ve svatováclavksé kapli katedrály Sv. Víta. Zvláště příznačný je ten prvý příklad. To, co má král na sobě připomíná nejvíce ze všeho kroužkovou kuklu bez kápě [límec, pozn. Zdeslav]. K něčemu takovému se přílba se závěsem dozajista nenosí.
Je však nesporné, že nad těmito výjimkami výrazně převládaly nesporné příklady šlapů s kroužkovými závěsy. A co z toho tedy usuzuji?
Ještě na počátku 14. století bývaly kroužkové kápě prevně připojené k hauberku čili brni. Opět zmíním Holkhamskou bibli, kde u mnohých bojovníků není jasné, zda -li mají samostatnou kuklu nebo jen výše zmíněnou kapuci. Připojit k tomuto napevno ještě přílbu se nezdá být dobrým nápadem. První šlapy tak mohly být uspůsobeny k nasazování na brněnou kapuci. Nemám s tím valných zkušeností, ale předpokládám, že šlap se závěsem bude nejspíš praktičtější a proto v běhu času zcela převládl. Od něj pak může pokračovat logická linie k přílbám s připojenou plátovou ochranou - "velkým" bacinetům, bicoquům a armetům. Přílby bez závěsu však přetrvaly. Nemusely se nosit přes kuklu, jako ochrana krku mohl posloužit již zmíněný kroužkový límec, vlastně taková brněná obdoba nákrčníku. Logickým pokračováním pak byly přílby s volným plátovým nákrčníkem, především barbuty, které nejspíše mají svůj původ ve šlapu (narozdíl od šalíře, který vychází spíše ze železného klobouku).
V žádném případě však neplatí, že by kroužkový závěs byl pro šlap jedinou alternativou.
poznámka téměř pod čarou : Píšu -li o vývojových liniích jsem si plně vědom toho, že přílba není živý organismus, který v evoluci samostatně přechází přes mezistupně z nichž žádný nenůže být vynechán. Vývoj neživých věcí může jednotlivé stupně přeskakovat, může konat úskoky do stran i vzad a různé linie se mohou dle libosti spojovat. To co se zdá být logickým nástupcem mohlo vzniknout úplně jinak.
V Holkhamské bibli jsem nalezl ještě jeden obrázek přílby. Přikládám jej taktéž, tentokrát bez komentáře, zdá se totiž být zajímavým příspěvkem do debaty o existenci barbut ve 14. století."
Přikládám i ofocené iluminace ze zmíněné bible. Odpusťte sníženou kvalitu...
EDIT Bahnak: nefunkční odkaz
Toliko vyjádření mého znalého přítele k problému ochrany hlavy ve 14. století. Dávám ho sem více méňe pro zajímavost - osobně se mi více líbí závěs, který je také mnohem obvyklejší, leč, jak je patrno...jsou zřejmě i podklady pro kroužkovou kuklu pod přilbicí. (kterou - pozor - není tězký jezdecký kbelc, který spočíval na ramenou a jezdec jej po prvním střetu odhazoval. Mimoto podobné typy přilbic, jako jsou na obrázcích se dají nalézt v mnoha západních pramenech na hlavách například střelců z kuše.
Jelikož si můj dobrý přítel Tito (kterého sem doufám brzy taky dostanu jako stálejšího přispěvatele) nedávno opatřil skutečný skvost - "Holkham bible" (Anglie, kolem roku 1340), naše společný prostudování do téhle záležitosti vneslo trochu nového světla.
Přidávám k dobru část e-mailu, který jsem od něho dostal a doufám, že mu to nebude vadit
"Poznámka k přílbám 14. věku:
Zaujat tím, co jsi říkal o šlapech a kroužkových kuklách, zběžně jsem nahlédl do svých zdrojů a ledascos jsem nalezl. Začnu nejprve souhrnem dohledaných faktů, pak se dopustím i nějaké domněnky o nich.
V podivuhodné bibli Holkhamské nalezneme kupříkladu obrázek rytíře, jehož šlap alespoň v týlu zjevně nesouvisí s kroužkovým pletivem pod ním. Podobné nalezneme i na druhém výjevu. Výjev třetí jsme již spolu prohlíželi - je na něm hlava padlého rytíře - kroužkové pletivo se nachází na prapodivné místě, jedná -li se o závěs a nikoliv o kuklu. krom toho se zdá, že i zde týl přílby vybočuje mimo pletivo kukly, v tomto případě je to však poněkud nejasné. další výřez nese hlavy dvou rytířů. Každá z nich je chráněna jinou přílbou, oba krky však obkružuje stejná destičková zbroj. Jak je patrno z pravé hlavy, destičky "nákrčníku" leží na kroužkové zbroji a nejsou nijak připevněny k přílbě - totéž je vidno na pátém obrázku. Okraj šlapu rytíře vlevo přesahuje přes límec, Aby tento šlap byl opatřen kroužkovým závěsem, který by ležel pod límcem se tedy zdá být nepravděpodobným.
Není to však jen Holkhamská bible, která ukazuje bojovníky ve šlapech a přece bez kroužkových závěsů. Takové nalezneme i v pařížském zlomku Dalimilovy kroniky. Na jednom z listů nalezneme jízdní bitvu (bitva českého a německého vojska u Brůdku) a pod ní dva líbezné výjevy - plenění města (saským vojskem) a mrzačení nehodného služebníka (Prkoše, z rokazu knížete Břetislava). Pěšáci plenícího vojska (a pouze ti, jezdci mají šlapy se závěsy) mají své šlapy nasazeny zcela volně, tj. není sporu o tom, zda -li mají kuklu či závěs, nemají totiž ani jedno ani druhé.
(...)
Občas nalezneme bojovníky s nechráněnou hlavou, tj. bez přílby i bez kapuce, kteří však mají krk krytý kroužkovým límcem. Tak je oděn kupříkladu král na jedné z iluminací rukupisu Vaeux de Payon (obrázek jsem si zapomněl vzít s sebou. Zkus ho vyhledat sám na serveru newyorkské Morgan Pierpont Library) či socha Svatého Václava ve svatováclavksé kapli katedrály Sv. Víta. Zvláště příznačný je ten prvý příklad. To, co má král na sobě připomíná nejvíce ze všeho kroužkovou kuklu bez kápě [límec, pozn. Zdeslav]. K něčemu takovému se přílba se závěsem dozajista nenosí.
Je však nesporné, že nad těmito výjimkami výrazně převládaly nesporné příklady šlapů s kroužkovými závěsy. A co z toho tedy usuzuji?
Ještě na počátku 14. století bývaly kroužkové kápě prevně připojené k hauberku čili brni. Opět zmíním Holkhamskou bibli, kde u mnohých bojovníků není jasné, zda -li mají samostatnou kuklu nebo jen výše zmíněnou kapuci. Připojit k tomuto napevno ještě přílbu se nezdá být dobrým nápadem. První šlapy tak mohly být uspůsobeny k nasazování na brněnou kapuci. Nemám s tím valných zkušeností, ale předpokládám, že šlap se závěsem bude nejspíš praktičtější a proto v běhu času zcela převládl. Od něj pak může pokračovat logická linie k přílbám s připojenou plátovou ochranou - "velkým" bacinetům, bicoquům a armetům. Přílby bez závěsu však přetrvaly. Nemusely se nosit přes kuklu, jako ochrana krku mohl posloužit již zmíněný kroužkový límec, vlastně taková brněná obdoba nákrčníku. Logickým pokračováním pak byly přílby s volným plátovým nákrčníkem, především barbuty, které nejspíše mají svůj původ ve šlapu (narozdíl od šalíře, který vychází spíše ze železného klobouku).
V žádném případě však neplatí, že by kroužkový závěs byl pro šlap jedinou alternativou.
poznámka téměř pod čarou : Píšu -li o vývojových liniích jsem si plně vědom toho, že přílba není živý organismus, který v evoluci samostatně přechází přes mezistupně z nichž žádný nenůže být vynechán. Vývoj neživých věcí může jednotlivé stupně přeskakovat, může konat úskoky do stran i vzad a různé linie se mohou dle libosti spojovat. To co se zdá být logickým nástupcem mohlo vzniknout úplně jinak.
V Holkhamské bibli jsem nalezl ještě jeden obrázek přílby. Přikládám jej taktéž, tentokrát bez komentáře, zdá se totiž být zajímavým příspěvkem do debaty o existenci barbut ve 14. století."
Přikládám i ofocené iluminace ze zmíněné bible. Odpusťte sníženou kvalitu...
EDIT Bahnak: nefunkční odkaz
Toliko vyjádření mého znalého přítele k problému ochrany hlavy ve 14. století. Dávám ho sem více méňe pro zajímavost - osobně se mi více líbí závěs, který je také mnohem obvyklejší, leč, jak je patrno...jsou zřejmě i podklady pro kroužkovou kuklu pod přilbicí. (kterou - pozor - není tězký jezdecký kbelc, který spočíval na ramenou a jezdec jej po prvním střetu odhazoval. Mimoto podobné typy přilbic, jako jsou na obrázcích se dají nalézt v mnoha západních pramenech na hlavách například střelců z kuše.