Sekery a bijáky
Moderátor: Heinrichvs
-
- ČLEN SPOLKU
- Příspěvky: 136
- Registrován: Po 15. Bře 2010 21:17:23
- Místo/Bydliště: Horní Bříza/Praha
- Kontaktovat uživatele:
Re: Sekery a bijáky
ještě k těm cepům pro zemědělské využití jsem našel tohle(Bible Maciejowski) -
je to sice před Karlem, ale vypadá to, že cepy byly. (I když nelze podle jednoho obrázku usoudit jak moc rozšířené)
je to sice před Karlem, ale vypadá to, že cepy byly. (I když nelze podle jednoho obrázku usoudit jak moc rozšířené)
Odborník ví stále více o stále menším počtu věcí. Nakonec ví opravdu všechno o ničem.
http://www.shsinvictum.cz
http://www.shsinvictum.cz
-
- ČLEN SPOLKU
- Příspěvky: 2457
- Registrován: Ne 24. Srp 2008 14:46:17
- Místo/Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
Re: Sekery a bijáky
Zemědělské cepy jsou vidění leckde, otázka jsou ty určené k boji - tedy okované.
Nezabud hrr!
Re: Sekery a bijáky
Ono i neokovanym cepem to přes šišku nebude žádnej med.Zdeslav napsal:Zemědělské cepy jsou vidění leckde, otázka jsou ty určené k boji - tedy okované.
Bohuš Ras
Si vis pace, para bellum
Si vis pace, para bellum
- Klinštejn
- Příspěvky: 1324
- Registrován: Pá 03. Dub 2009 22:18:17
- Místo/Bydliště: Den Kalla Norden
- Kontaktovat uživatele:
Re: Sekery a bijáky
Navážu na diskusi o bacátku. Objevili jsme tuto iluminaci, to co mají ti šlechticky odění chlapíci v rukách vypadá jako turnajové mlaty, ale přece to nevypadá na turnaj, ježto maji ti ostatní mají v ruce zbraně kovové.
Nerad bych na základě jednoho obrázku vyvozoval pravidlo, takže se ptám, zda nevíte, jakou událost má tato scéna z Václavovy bible zobrazovat??? Vím, je to bible a může to znamenat cokoli
EDIT Bahnak: nefunkční odkaz
Nerad bych na základě jednoho obrázku vyvozoval pravidlo, takže se ptám, zda nevíte, jakou událost má tato scéna z Václavovy bible zobrazovat??? Vím, je to bible a může to znamenat cokoli
EDIT Bahnak: nefunkční odkaz
Det finns alltid hopp..
Re: Sekery a bijáky
Asi takhle:Klinštejn napsal:Navážu na diskusi o bacátku. Objevili jsme tuto iluminaci, to co mají ti šlechticky odění chlapíci v rukách vypadá jako turnajové mlaty, ale přece to nevypadá na turnaj, ježto maji ti ostatní mají v ruce zbraně kovové.
Nerad bych na základě jednoho obrázku vyvozoval pravidlo, takže se ptám, zda nevíte, jakou událost má tato scéna z Václavovy bible zobrazovat??? Vím, je to bible a může to znamenat cokoli
EDIT Bahnak: nefunkční odkaz
Bible Václava IV. , Österreichische Nationalbibliothek, Wien, Cod. 2759 - 2764, II. svazek, fol. 46.
Iluinace ke scéně: Zapomněli na Hospodina a tak byli poraženi.
Kyje v rukou jezdců jsou znakem, nikoliv doslovně uchopeným předmětem... všimněme si například že naprostá většina vojáků v bibli Václava IV. držících kyj je oděna v rudé barvě... další kteří bojují kyji třímají třeba obličejové štíty atd.
P.S.Kdyby někdo chtěl cokoliv k BW, stačí říct...
Iusti iudicem non timent.
- Czernozub
- Příspěvky: 818
- Registrován: So 27. Ún 2010 12:49:06
- Místo/Bydliště: Želiv, Tábor
- Kontaktovat uživatele:
Re: Sekery a bijáky
Takže jestli správně chápu tak je to metaforické vyjádření toho jací jsou bezvěrci děsní looseři?
"Neorganizovaná banda není armádou o nic víc, než hromada cihel domem."
Sókratés
Sókratés
Re: Sekery a bijáky
NeCzernozub napsal:Takže jestli správně chápu tak je to metaforické vyjádření toho jací jsou bezvěrci děsní looseři?
Znak může vypovídat o lecčems: o postavení, emocích, příslušnosti, charakteru, identitě... nemyslím že by autor iluminace tímto znakem označil nevěřící za loosery, ale spíše vojáky za nevěřící... se spoustou významů, které k této formě označení přináleží. Řekněme že to je jen jedním z mnoha možných atributů pohanského bojovníka, ale to už příliš zjednodušuji... důležité je, že na jiné ze scén může mít kyj úplně jiný symbolický, ale i konkrétní rozměr než zde.
Iusti iudicem non timent.
- Czernozub
- Příspěvky: 818
- Registrován: So 27. Ún 2010 12:49:06
- Místo/Bydliště: Želiv, Tábor
- Kontaktovat uživatele:
Re: Sekery a bijáky
Dobře, už rozumím, díky.
"Neorganizovaná banda není armádou o nic víc, než hromada cihel domem."
Sókratés
Sókratés
Re: Sekery a bijáky
Otázka symboliky je samozřejmě důležitá, ale teď jak ji vykládat. Nemyslím, že by úlohu hrála barva zbroje, protože na iluminaci jsou jen dva v zeleném, z nichž je jeden poražený, kdežto červených je sedm a v provozu jen tři.Výklad může být, že křesťané bojují meči, kdežto pohané, tedy barbaři, kyji, jenže ač z těch sedmi mají kyje tři, tak ostatní mají meče. A jak dál ?
A coeur vaillant, rien impossible
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Nejsou tu žádní registrovaní uživatelé a 9 hostů