Stránka 5 z 6

Re: Sekery a bijáky

Odeslal: Ne 28. Lis 2010 22:10:34
od Zpitíhněv
ještě k těm cepům pro zemědělské využití jsem našel tohle(Bible Maciejowski) - Obrázek

je to sice před Karlem, ale vypadá to, že cepy byly. (I když nelze podle jednoho obrázku usoudit jak moc rozšířené)

Re: Sekery a bijáky

Odeslal: Ne 28. Lis 2010 22:12:40
od Zdeslav
Zemědělské cepy jsou vidění leckde, otázka jsou ty určené k boji - tedy okované.

Re: Sekery a bijáky

Odeslal: Po 29. Lis 2010 8:09:45
od Josif
Zdeslav napsal:Zemědělské cepy jsou vidění leckde, otázka jsou ty určené k boji - tedy okované.
Ono i neokovanym cepem to přes šišku nebude žádnej med.

Re: Sekery a bijáky

Odeslal: Ne 04. Zář 2011 20:16:45
od Klinštejn
Navážu na diskusi o bacátku. Objevili jsme tuto iluminaci, to co mají ti šlechticky odění chlapíci v rukách vypadá jako turnajové mlaty, ale přece to nevypadá na turnaj, ježto maji ti ostatní mají v ruce zbraně kovové.
Nerad bych na základě jednoho obrázku vyvozoval pravidlo, takže se ptám, zda nevíte, jakou událost má tato scéna z Václavovy bible zobrazovat??? Vím, je to bible a může to znamenat cokoli :D

EDIT Bahnak: nefunkční odkaz

Re: Sekery a bijáky

Odeslal: Po 05. Zář 2011 8:59:23
od To_nic
Klinštejn napsal:Navážu na diskusi o bacátku. Objevili jsme tuto iluminaci, to co mají ti šlechticky odění chlapíci v rukách vypadá jako turnajové mlaty, ale přece to nevypadá na turnaj, ježto maji ti ostatní mají v ruce zbraně kovové.
Nerad bych na základě jednoho obrázku vyvozoval pravidlo, takže se ptám, zda nevíte, jakou událost má tato scéna z Václavovy bible zobrazovat??? Vím, je to bible a může to znamenat cokoli :D

EDIT Bahnak: nefunkční odkaz
Asi takhle:

Bible Václava IV. , Österreichische Nationalbibliothek, Wien, Cod. 2759 - 2764, II. svazek, fol. 46.
Iluinace ke scéně: Zapomněli na Hospodina a tak byli poraženi.

Kyje v rukou jezdců jsou znakem, nikoliv doslovně uchopeným předmětem... všimněme si například že naprostá většina vojáků v bibli Václava IV. držících kyj je oděna v rudé barvě... další kteří bojují kyji třímají třeba obličejové štíty atd.
P.S.Kdyby někdo chtěl cokoliv k BW, stačí říct...

Re: Sekery a bijáky

Odeslal: Po 05. Zář 2011 12:41:42
od Czernozub
Takže jestli správně chápu tak je to metaforické vyjádření toho jací jsou bezvěrci děsní looseři?

Re: Sekery a bijáky

Odeslal: Po 05. Zář 2011 14:13:48
od To_nic
Czernozub napsal:Takže jestli správně chápu tak je to metaforické vyjádření toho jací jsou bezvěrci děsní looseři?
Ne
Znak může vypovídat o lecčems: o postavení, emocích, příslušnosti, charakteru, identitě... nemyslím že by autor iluminace tímto znakem označil nevěřící za loosery, ale spíše vojáky za nevěřící... se spoustou významů, které k této formě označení přináleží. Řekněme že to je jen jedním z mnoha možných atributů pohanského bojovníka, ale to už příliš zjednodušuji... důležité je, že na jiné ze scén může mít kyj úplně jiný symbolický, ale i konkrétní rozměr než zde.

Re: Sekery a bijáky

Odeslal: Po 05. Zář 2011 14:45:29
od Czernozub
Dobře, už rozumím, díky.

Re: Sekery a bijáky

Odeslal: Po 05. Zář 2011 15:05:15
od Klinštejn
Myslel jsem si, že to v bude nějaký háček.. :)

Re: Sekery a bijáky

Odeslal: Út 06. Zář 2011 11:49:01
od Landštejn
Otázka symboliky je samozřejmě důležitá, ale teď jak ji vykládat. Nemyslím, že by úlohu hrála barva zbroje, protože na iluminaci jsou jen dva v zeleném, z nichž je jeden poražený, kdežto červených je sedm a v provozu jen tři.Výklad může být, že křesťané bojují meči, kdežto pohané, tedy barbaři, kyji, jenže ač z těch sedmi mají kyje tři, tak ostatní mají meče. A jak dál ?