Stránka 3 z 5

Re: Boj s mečem

Odeslal: Pá 06. Kvě 2011 7:47:41
od Alweron
A přímo Liechtenauer by nebyl? Dost tam na něj odkazuje :mrgreen:
Měli by ho mít někdě v Německu nebo v Rakousku v muzeu, ale nepamatuju si, kde :oops:

Re: Boj s mečem

Odeslal: Pá 06. Kvě 2011 7:54:51
od Zpitíhněv
oni se dochovali Liechtenauerovi spisy? Já mam pocit, že nejstarší učebnice tzv. Německý školy je právě ta COD.Hs.3227a připisovaná Döbringerovi, nebo se mýlim?

Re: Boj s mečem

Odeslal: Pá 06. Kvě 2011 12:28:08
od Klinštejn
Lichtenauer se myslím nedochoval.. pouze jeho žáci... nejstarší dochované jsou takoví ti mníšci s poklířema ne?

Re: Boj s mečem

Odeslal: Pá 06. Kvě 2011 13:53:59
od Zpitíhněv
Klinštejn napsal:Lichtenauer se myslím nedochoval.. pouze jeho žáci... nejstarší dochované jsou takoví ti mníšci s poklířema ne?
to je I.33, která byla ale napsána dřív než se vůbec Liechtenauer narodil, takže pořádně nevim, jestli je to ta "německá škola" nebo ne, protože ta se často definuje právě jako návaznost na Liechtenauerovo učení.

Re: Boj s mečem

Odeslal: Pá 06. Kvě 2011 19:57:15
od Triarius
čo sa týka Lichtenauera, bližšie info napr. tu, asi najväčší špecialisti v širokom okolí
http://gesellschaft-lichtenawers.eu/tsc ... /serm.html

Re: Boj s mečem

Odeslal: Pá 06. Kvě 2011 21:08:42
od Landštejn
Proboha, pánové, něco jako "německá škola", stejně jako francouzská či italská neexistuje. Existují spisky z německé, italské, francouzské, španělské dokonce i maďarské (ty jsou tedy mnohem mladší) oblasti. Většina z nich se nikterak nezabývá výukou, pouze popisuje zkušenosti jednotlivých šermířských mistrů, dokonce, např. Tallhofer, jde pouze o záznamy situací, které mu připadaly zajímavé. Kromě toho v každém větším městě byl nějaký učitel šermu či dokonce šermířský cech (třeba v Praze) , který učil po svém, takže hovořit v souvislosti s šermem mečem o jakési škole je přinejmenším přehnané. Něco jako "učebnice" či "studijní texty" vznikaly až koncem 16. století a upřímně pochybuji o tom, že by byly celoevropsky rozšířené. Spíše je jednotliví mistři psali pro vlastní reklamu, aby byli vyhledáváni movitými žáky. Pokud má někdo zájem, pár těch textů mám.

Re: Boj s mečem

Odeslal: Pá 06. Kvě 2011 21:19:27
od Zdeslav
no a protože ty spisy mistrů z některých odlišných oblastí mají určité společné znaky, začaly se odlišovat jednotlivé tzv. školy. I když by se možná zdálo přesnější uvádět názvy jako např. Lichtenauerova škola, byly by zavádějící, protože tomu Lichtenauerovi ty šermířské postupy neseslal duch svatý, ale byly mu předány jeho předchůdci a učiteli, kteří působili v oblasti dnešního Německa. Proto německá škola.

Nebo se pletu?

Re: Boj s mečem

Odeslal: Pá 06. Kvě 2011 21:25:02
od Landštejn
Těžko říct. Já jsem se s termínem německá škola setkal poprvé až když Nůsek (tedy agentura Argo) začal dělat soustředění na kšeft. A to jen u nás. O nějaké Deutsche fechtenschule jsem neslyšel a že jsou Němci velký nacionalisti.

Re: Boj s mečem

Odeslal: So 07. Kvě 2011 11:20:15
od mikey.88
http://www.aemma.org/onlineResources/li ... aSpada.pdf
Posílám odkaz na Fiore dei Liberi - Flos Duellatorum datován na 1410. Je tam boj beze zbraně, s dýkou, s mečem a na koni. Je to italsky, tak si to musíte přeložit. Nejsem Ital :lol:

Ukázka originálu:

Obrázek

Obrázek

Re: Boj s mečem

Odeslal: Ne 08. Kvě 2011 23:14:11
od Zpitíhněv
Landštejn napsal:Proboha, pánové, něco jako "německá škola", stejně jako francouzská či italská neexistuje.
Právě proto mám jednou napsané tzv. a podruhé je to v uvozovkách. S tímto pojmem se dá opravdu setkat asi jen v moderní době a podle mě to vzniklo proto, že všechny tyto spisy(nebo převážná většina) jsou psány německy. Tzv. italská škola je zase psána italsky(viz. to Flos duellatorum aj.) atp. To je tedy můj výklad vzniku těchto pseudopojmů. Douvolím si ale nesouhlasit s tím, že to nejsou příručky boje - jsem v polovině překladu Cod.Hs3227a(bohužel jen z Aj, neb němčinou 14. věku nevládnu) a je to reálná příručka ve stylu - když on udělá tuto, tak ty udělej zase tuto. Liechtenauer sám to svoje umění pravděpodobně vytvořil tak, že cestoval po celé Evropě a učil se od různých mistrů a pak to dával dohromady, což jsem zase pochopil z úvodu k Hs.3227a (ha, komu to připomíná Musašiho? :lol: )