Korudlka: ohledně dámských pokrývek hlavy - já jsem se věnoval odívání v době vlády Elišky Rejčky a Jana Lucemburského poměrně intenzivně cca 6 let a Posadow se pak zaměřil jenom na samotné účesy a věnoval jim cca 2 roky intenzivních studií, kdy rozvíjel to, co já řešil jenom okrajově. Dnes jsem přesvědčený, že zavití NENÍ znakem vdané ženy v období vrcholného středověku. Nářky a výtky mravokárců bereš jako zažitou tradici a otázku morálky, tím ale zcela vyjímáš v kontextu jejich postřehy. Oni totiž za prvé kritizují, že
daleko více nežli dříve nenosí vdané ženy zavití, jak bývalo dobrým zvykem a za druhé, nekritizují ženy obecně, ale jenom měšťanky, které se ve snaze napodobovat urozené dámy
masově podlehly módním trendům. Doporučuji přečíst si článek od Posadowského, který je k mání ve sborníku z Radimy 2009 (má ho např. Pavel na Besednici).
Pokud bych chtěl argumentovat biblí ve smyslu mravoučných tradic, musel bych na druhou stranu porovnávat právě s nářky mravokárců a kněží, kteří ve svých hořkých stížnostech popisují realitu všedního života ...a chodí mi do kostela na mše nikoli naslouchat slovu božímu, ale smilnit v myšlenkách i činech, oddávajíce se nejenom mladé panny lásce mladíkům, ale i ženy vdané svým milencům, ba i vdovy, přenáramně se strojíce fintíce... Italské povídky žertovné a taškářské (Výběr povídek z Itálie 13.-15. st.)
...a hluboké dekolty nosíce i vdovy necudně do kostela, vlasy své pačokované, nikterak zahalené, ale módně krůcené… (Tomáš Štítný ze Štítného ¾ 14. st.). Tahám to z hlavy, takže jenom obecně, ale těch dokladů je bezpočet a to zdaleka nejenom od nás a z Itálie. Nebyli jiní než mi dnes, ani přehnaně zboží, jak si je občas představujeme, čímž jim nijak neupírám obecnější víru v Boha. Ale přesto žili zcela zjevně velmi světsky, randili v ulicích, stejně jako v kostelech a většina kněží, která jim kázala se sama oblékla jako šviháci, viz. Církevní pořádky vydávané biskupy a arcibiskupem Arnoštem z Pardubic. To dává celému obrazu plastičnost

Ale přiznávám, že když nás to učili, tak jsem přednášejícím moc nevěřil a taky jsem měl středověk za relativně utažený
K mravokárcům obecně:
Doboví mravokárci, jakými byl Petr Žitavský, tak řečený Dalimil a po nich v dalších letech 14. století i Beneš Krabice z Weitmile, Tomáš Štítný ze Štítného a Jan Hus, pocházeli především z církevního prostředí a pohybovali se na velmožských či panovnických dvorech, kde získali rozhled a současně přejímali pohled urozených na uspořádání světa. Zde měli také příležitost poznat dvorské chování, umění stolování a nejnovější rytířskou módu v odívání i péči o tělo. Panovníci, velmoži a jejich dvory pro ně byli vzorem urozené společnosti. Pokud tedy ve svých kázáních či stížnostech kárali lid za jeho módní výstřednost a přílišnou péči o svůj vzhled, nebo za zoufalou úroveň stolování, pak nekritizovali všechny obyvatele království jako celek, jak to bývá někdy mylně chápáno, ale jenom své vrstevníky, tedy kněží, měšťany a prostý lid. Kárali neurozené, kteří pohrdali svým Bohem daným stavem a povyšovali se nad něj, jako by sami byli šlechtou. Tak zní i Štítného napomenutí pyšné ženy: „...Avšakť nevelím choditi v růše šeredně, ale prostě, počestně choď v růše podle položenie stavu svého...“.
Kritizovali je za přílišnou péči o svůj zevnějšek, která byla pro urozený stav samozřejmá, ale pracující lid odváděla zbytečně od práce, vedla ho k nerozumnému utrácení těžce nabytých peněz a k hříchu pýchy.
In: DUBEC, I.: Móda v době vlády Elišky Rejčky a Jana Lucemburského. Hradec Králové, Vlastním nákladem: 2007, s. 44
K církevním pořádkům
Dalším stavem, který býval za svou pýchu často a opakovaně kritizován, byl klérus. Duchovní osoby mimo řeholní řády v té době s oblibou nosily světský šat podle poslední módy. Jejich švihácké vystupování, jež bylo v rozporu s obecnou představou o postavení a úloze církve ve společnosti, značně poškozovalo prestiž jejich úřadů a vysloužilo si opakovanou kritiku i ze strany vysokých světských autorit, jakými byli panovníci a velmoži. Vysocí církevní hodnostáři, především biskupové, na to reagovali snahou o nápravu a vydávali ve svých diecézích zákazy a omezení. Ty se vztahovaly na přílišnou světskost módních oděvů, jakými byly například oblíbené barevné kárované nohavice a krátké suknice s módními knoflíky. Snahou o nápravu proslul i první český arcibiskup Arnošt z Pardubic, který vydal oděvní pořádek bezprostředně po svém dosazení na stolec kolem r. 1349. V souvislosti se zákazy se objevují stížnosti na to, že si duchovní dávají na hlavách zarůstat vyholené tonzury a kadeří si vlasy. Opakované zákazy se vztahovaly i na nošení zbraní a to jak nošení veřejné, tak i skryté, jak popisuje Zíbrt: „Moravským kněžím přikazuje již ve XII. věku synodální usnesení, aby nechodili k oltáři s ostruhami a noži, zavěšenými při boku. V listině o řádech špitálu sv. Františka v Praze z r. 1292 zapovídáno je nošení meče neb nože, když není toho potřeba při cestování. Synodální statuta Arnošta z Pardubic z r. 1350 nedovolují nositi zbraně prelátům, kanovníkům a vůbec duchovním, leč na cestě, když se jim dostane k tomu zvláštního povolení, aby v čas nebezpečí mohli zbraně užíti k sebeobraně. Jinak vyhrožuje synoda, že ten, kdo neuposlechne, na měsíc bude suspendován z důstojnosti, které používá.“. Opakované zákazy svědčí o tom, že se jednalo o poměrně běžnou záležitost, viz opět Zíbrt: „Za arcibiskupa Jana z Jenštejna doloženo jest opět, že duchovní se nosili po světsku, přepásali se po rytířsku, nosili pozlacené ostruhy, jakž svědčí zápověď z r. 1366.“
In: DUBEC, I.: Móda v době vlády Elišky Rejčky a Jana Lucemburského. Hradec Králové, Vlastním nákladem: 2007, s. 44-45