Slavětín

které nejdou zařadit jinam

Moderátor: Sovinec

Posadowski
Příspěvky: 301
Registrován: Ne 21. Zář 2008 18:00:18
Kontaktovat uživatele:

Re: Slavětín

Příspěvek od Posadowski »

noxter napsal: Sborníku semináře historie odívání... článek o Slavětíně...
První pokračování už vzniklo - Catany měla na obuvnické konferenci příspěvek a článek o botách tam vyobrazených a její kolega z univerzity vyrobil rekonstrukci.
Já se tím budu zabývat až pochopím logiku vývoje mužského oděvu v druhé půlce 14. st. t.j. až dokončím studii na toto téma (to snad zvládnu za 2-4 měsíce), což bude pro Slavětín pomocný materál. A jak vidíš, snažím se tím zabývat celkem intenzivně.
V tom Slavětíně jsou skutečně některé vyobrazené věci dost zvláštní. Ovšem nedá se to šmahem hodnotit tak že když je to divný a nerozumím tomu, tak to tam někdo domaloval a budu to ignorovat. Pokud jsem si jistý, že to není domalované, musím zkoumat proč to tam je, jestli to není nějaká stylizace, jestli k tomu jsou analogie atd. Prostě je to o něco složitější než si někteří představují a musí se to dělat zodpovědně a pečlivě. Začít zkoumáním toho jak, kdo a kdy to namaloval, jak a proč je to zrekonstruované, pak sestavit databázi obrázků ze stejného období, srovnávat, hledat rozdíly a zvláštnosti, ty znova zkoumat... Prostě to není práce ani na týden, ani na měsíc. A možná že se ani k rozumnému výsledku nedospěje, nevím, uvidíme.
Rubáš z Hrádku
Příspěvky: 26
Registrován: Stř 05. Led 2011 1:03:53
Místo/Bydliště: Litoměřice
Kontaktovat uživatele:

Re: Slavětín

Příspěvek od Rubáš z Hrádku »

Mocker skutečně nic nepřemalovával, malby byly poprvé restaurovány malířem Petrem Maixnerem roku 1882.Jeho práci hodnotit nemohu, ale je pravdou, že v Atlasu erbů ... od Augusta Sedláčka autor často uvádí jiné barvy erbů než jsou dnes. Ale podle jeho hodnocení znaků mám pocit, že pracoval s informacemi z druhé ruky a Slavětín sám nenavštívil. Při mé první návštěvě kostela (asi desetiminutové, než si restaurátoři sbalili nádobíčko) mi jeden řekl, že podle některých odhadů jsou malby mladší a vznikly pod vlivem arcibiskupa Zbyňka Zajíce z Házmburka. To se mi tak úplně nezdá u výmalby, ale u znaků ve výsečích klenby(jen u těchto!) by mi začátek 15.stol. docela seděl. V letáčku sepsaném dr. Všetečkovou a vydanou OU Louny 2000 je uvedeno, že ve výjevu Poslední večeře restaurátoři objevili letopočet 1414-já ho tam nenašel. (Má-li někdo zájem, mohu letáček vyfotit a poslat mailem.)
Kordulka
Příspěvky: 1633
Registrován: Út 20. Led 2009 20:46:24
Kontaktovat uživatele:

Re: Slavětín

Příspěvek od Kordulka »

Zdeslav napsal:Kordulko prosím, jak jsi přišla k tomu, že tam jsou ty "nesmysly"? To říká ta paní Dr. Všetečková, nebo je to tvůj osobní pohled? Když už tu takhle zásadním způsobem obviňuješ Mockera a restaurátorský tým, tak to prosím něcím podlož. Jinak je to plácání do větru.
Protože jsem něco podobného očekávala, požádala jsem dr. Všetečkovou o svolení a čekám na její vyjádření.

Jinak - k Mockerovu působění jsem četla velmi kritický komentář např. ve sborníku Klubu za starou Prahu. Kromě toho, že je kriticky nahlíženo na jeho stavitelskou hyperaktivitu, jež měla jít na úkor kvality rekonstrukcí a restaurací, je kritizován za schematičnost a za silný příklon výhradně k německé gotice. A je to tam dokládáno obrázky, kde jsou památky s původním vzhledem a po rekonstrukci Mockerem.

Podobně kritický názor jsem četla k působení Petra Maixnera, který se skutečně podílel na restaurování slavětínských fresek - pod Mockerovým vedením. Našla jsem výňatek z nějaké encyklopedie, kde je nadšeně opěvován jako vlastenecký malíř historických témat. Vzhledem k tomu, že žil v době silně ovlivněné národním obrozením a romantismem, nedělám si iluze o historické věrnosti jeho díla. Konkrétně ve Slavětíně měl přepisovat latinské nápisy a přemalovávat barvy.

A co se konkrétně těch podivností na freskách týče - nepravděpodobná zakončení a konstrukce rukávů, stejně nepravděpodobné vrstvení oděvů, kdy spodní oděv má úplně stejnou barvu jako svrchní, nepochopení toho, kde končí obuv a začíná nohavice (vzniká tak dojem raně středověkých ovinků). Tohle nevidět, a je to dobře patrné i na těch pár fotkách, co jsou zde, je skutečně kumšt.
Stejně tak tvrdit, že ve 14. století bylo běžné nosit bruchy přes nohavice a ještě vystrčené zpod kabátce; jsem zvědavá, co novátorského se ještě o středověkém odívání dozvím.

No, a k té moderní restauraci fresek se také začínám dozvídat zajímavé věci - třeba že se na ní podílela nynější hotelová interiérová designérka Kateřina Novotná; v době restaurátorských prací začínající studentka AVU (opsáno z jejího vlastního profesního životopisu - http://www.roaringtwins.com/katerinaNOV ... _cesky.htm).
Posadowski
Příspěvky: 301
Registrován: Ne 21. Zář 2008 18:00:18
Kontaktovat uživatele:

Re: Slavětín

Příspěvek od Posadowski »

Kordulka napsal:kritický názor jsem četla k působení Petra Maixnera, který se skutečně podílel na restaurování slavětínských fresek - pod Mockerovým vedením... ve Slavětíně měl přepisovat latinské nápisy a přemalovávat barvy...
...nepravděpodobná zakončení a konstrukce rukávů, stejně nepravděpodobné vrstvení oděvů, kdy spodní oděv má úplně stejnou barvu jako svrchní, nepochopení toho, kde končí obuv a začíná nohavice (vzniká tak dojem raně středověkých ovinků). Tohle nevidět, a je to dobře patrné i na těch pár fotkách, co jsou zde, je skutečně kumšt. ...tvrdit, že ve 14. století bylo běžné nosit bruchy přes nohavice a ještě vystrčené zpod kabátce... ... se na ní podílela ...začínající studentka AVU
O přehmatech Mockera ani Maixnera leckde není sporu. Ve Slavětíně to odnesly okna a gotický kůr. Jak sama píšeš, taky některé barvy, vzory na látkách a nápisy. O přemalbách oděvů ani slovo. Žádné nebyly. Nepodařilo se - hledej další důkazy, ukazuj na fotkách, analyzuj...
Nevidím nepravděpodobné rukávy, na tom, že spodní a svrchní oděv má na malbě (!) stejnou barvu taky není nic až tak divného, nikdo neřekl že bylo běžné nosit přes nohavice bruchy (spíš se ptejme, co to vyobrazení má znamenat a proč to tam je). Je zvláštní, podobně jako některé další věci, pořád to ale není žádný důkaz pro to, že to tam někdo domaloval, nebo přemaloval. Podle mě jsou i ty divné věci původní. Proč se křečovitě držíš své chabé znalosti dobového odívání (to není osobní útok, znalosti dobového odívání nás všech jsou chabé) a nesnažíš se je nějakým způsobem na základě pramenů korigovat?
A nakonec - To, že se na restaurování prováděném "velikánem" podíleli pod odborným dohledem jeho studenti, na tom Ti přijde něco podivného? Tebe Tví učitelé nebrali jako pomocníka ke svým výzkumům či odborné práci? Toho lze jen litovat...
Kordulka
Příspěvky: 1633
Registrován: Út 20. Led 2009 20:46:24
Kontaktovat uživatele:

Re: Slavětín

Příspěvek od Kordulka »

Maixner toho má na svědomí víc - např. v č. 22 "Památky archaeologické" je srovnávací studie (Slavětín/Radonice) k záchrannému průzkumu bouraného radonického kostela a tam je kritizováno i jeho idealizování si maleb při opravách ve Slavětíně. Dále se tam upozorňuje na odlišnosti barevné, kdy ve zničeném radonickém kostele odhalené původní fresky se oproti Slavětínu vyznačují výraznější barevností.

S tím odíváním, tomu moc nerozumím. Jestliže máme všichni nedostatečné prameny a znalosti, pak nechápu, jak někdo může považovat za běžné něco, co jinému naopak připadá neobvyklé; a to při srovnávání stejných pramenů. A protože máme zatím více důkazů o vrstvení barevně odlišného oděvu, předpokládám, že by se to projevilo i ve Slavětíně. Tvarově totiž ty slavětínské rukávy odpovídají tomu, co se skutečně asi již běžně nosilo, tedy že předloktí je zúžené a zapínané na knoflíčky a těsně pod loktem se rukáv prudce rozšiřuje; záhyb (přehyb či zřasení), který tak vzniká, mohl restaurátorovi připadat jako konec 3/4 rukávu a zpod něj vyčnívající rukáv další. Úplně stejný odstín barvy svrchního i spodního rukávu nasvědčují takovému špatnému pochopení.
Odpovědět

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Nejsou tu žádní registrovaní uživatelé a 4 hosti