Re: Architektura

válečnictví, fortifikace a konflikty v druhé polovině 14. století

Moderátor: Zdeslav

richardrg
Příspěvky: 680
Registrován: Stř 04. Ún 2009 11:54:06
Reputation: 1
Kontaktovat uživatele:

Re: Architektura

Příspěvek od richardrg » Po 07. Lis 2016 17:18:24

Já jsem zlý strýček...
pokud dobře koukám, mají ty vozy , minimálně ten s kládou otočné oje, to je rozhodně špatně...
Na věži mi přijde to hrázdění divné, ale o tom hradu nic nevím, hlavně polohu, z toho by se dalo odvodit, jak mohlo vypadat, ale obecně myslím, že je tam málo vzpěr... a nebo jsou do divné výšky...

ten domeček s polovalbovou střechou by měl při této konstrukci sochu asi metr v místnosti....
ani si nejsem jistý vstupem přes vikýř pod střechu té stodoly. Troufnu si tvrdit, že autor tam měl na mysli uskladnění sena, to by byla veliká vzácnost....ale odpovídá to v podstatě sídlu nižšího šlechtice...tak možná jo
ale moc se mi to líbí

Něco podobného, zdaleka ne tak propracovaného, ale s jinými zajímavými detaily jsem viděl v Mariánských Lázních, tam mají přemyslovský dvorec z Plzně...
" Co je na světě nejjednodušší ?"
" Radit ostatním."
Thales z Milétu

KarelLh
Příspěvky: 3
Registrován: Po 07. Lis 2016 9:16:12
Reputation: 3
Kontaktovat uživatele:

Re: Architektura

Příspěvek od KarelLh » Út 08. Lis 2016 18:50:56

Děkuji zejména "zlému strýčku Richardovi", právě takové příspěvky tu na fóru hledám a očekávám.Tvé připomínky jdou přímo "do černého" a mělo by jich být mnohem víc! 100% chybných a 50% sporných věcí vzniklo v prvních dvou letech stavby, když se se mnou nikdo (NPÚ, MZM, AU AV ČR) nechtěl bavit a samostudium jsem začal poněkud nešťastně u D. Menclové. Teprve až se mi začalo modelářstky dařit, rostly i mé ambice, aby to bylo i z odborného - historického pohledu kvalitní. Teprve tehdy jsem "ukecal" několik odborníků, kteří mi nejen radili, ale i částečně otevřeli cestu ke kvalitním informacím. Bohužel, opravit šlo už jen málo. U dalšího modelu (když už je to tak pracné!) bych nerad udělal hrubší chyby. Při detailnosti, kterou chci v modelu mít, vždy zústane řada věcí sporných, nejasných, nepodložených ničím jiným, než logickým "středověkým" myšlením. Stále nacházím nové informace a doufám, že od Vás, kteří středověkem žijete, další získám. Největší můj problém spočívá v tom, že středověkých kreseb a obrázků zachycujících krajinu, stejně tak informací popisujících civilní život, je tak málo. A i ty, jsou často velmi nedůvěryhodné - tendenční, schematické.
Připadá mi, že je tu pro 14. a 15. století v některých směrech i určité informační vakum, uvedu dva příklady:
- vesnický (dřevěný...) dům; lidi zabývající se experimentální archeologií v archeoskanzenech končí více-méně 13. stoletím (od zemnic po jednoduché roubené usedlosti) a další relevantní informace jsou pak až ze 16. ale spíš až 17. století. Zatím nevím, že by se někdo pouštěl do úvah jak se to vyvíjelo mezi tím. Nejvíce si při rekonstrukcích dovolil prof. Nekuda (Pfaffenschlag), avšak už v současné době je to zpochybňováno...
- dvounápravové vozy - proč se nedělaly přední nápravy natáčitelné; protože při tehdejší zručnosti to nebyl velký problém, zdá se mi, že jediný důvodem byla potřeba předních kol o velké průměru pro zajištění průjezdnosti. Logicky mi z toho vyplývá, že tam, kde byly kvalitní cesty, mohly se uplatnit i řiditelné vozy s malými předními koly. V.Vondruška uvádí, že k velkému rozvoji řiditelných náprav došlo až v 15. století. Asi jak kde. Když porovnám kresby vozů (které mám k dispozici) ještě z poloviny 15. století a kočár od Agricolliho z poloviny 16. století (přiložím obrázky), je rozdíl nebetyčný. Zajímal by mě váš názor.
A ještě jedno vysvětlení Richarovi: kláda na mém modelu je položena na dvou samostatných nápravách "klanicích". Oj zadní nápravy je přivázána ke kování přední nápravy, takže umožňuje zatáčet. Nedovedu si představit, jaké by to bylo casnování s dvoutunovým kmenem v prudké zatáčce, která je o kousek dál čeká. Volnou inspirací mi byl vůz na přepravu sudů z počátku 15. stol.
Přílohy
žebřiňák.jpg
kočár (Agricolla).jpg
kočár (Agricolla).jpg (79.11 KiB) Zobrazeno 1498 x
vůz na přepravu piva.JPG
vůz na přepravu piva.JPG (94.72 KiB) Zobrazeno 1498 x

Heinrichvs
ČLEN SPOLKU
Příspěvky: 560
Registrován: Stř 29. Pro 2010 13:07:48
Reputation: 29
Kontaktovat uživatele:

Re: Architektura

Příspěvek od Heinrichvs » Út 08. Lis 2016 21:49:19

Vizualizace jsou pěkné a s takovým přístupem k práci se rychle staneš odborníkem :-) No nevím jak, za kolik a proč pracuješ na tom, ale asi by o tvé služby mělo zájem více lidí..
K obytnému domu. Cesta nejmenšího odporu. 13stol zemnice a raný novověk má zase výhodu zachovalosti, mezi tím je cosi co stálo nad zemí..
Podívej se do Bystřece od Belcredyho tam je to poměrně dobře rekonstruované. Vesnické stavby 14-15 by měly mít dýmnou komoru, to jest, vysoké stropy, hliněný omaz uvnitř, došky. Lepší stavba by byla třeba rychta, kde by byly šindele (to se pozná dle spec. hřebíků na šindele).
Máme i hezké malůvky vis Mandevill a Václavova Bible.
Dále tu jsou vesnické tvrze kostely a jiné zařízení, které už jsou mnohem lépe zpracované v literatuře.
Pokud se začneš hlouběji zajímat, tak myslím že se dá na tu dobu udělat velmi dobrý přehled jak to asi vypadalo. Máme plno obrazů, zmínek v záznamech, odborných článků, že bych se toho nebál.
Na druhou stranu, třeba za 20 let to může být směšné a nepatřičné, ale to je holt úděl pokroku.

Avátar uživatele
maser
ČLEN SPOLKU
Příspěvky: 2705
Registrován: Po 25. Srp 2008 14:07:39
Reputation: 28
Místo/Bydliště: Jindřichův Hradec
Kontaktovat uživatele:

Re: Architektura

Příspěvek od maser » Stř 09. Lis 2016 9:06:17

Ke středověkému vozu zatím nejobsáhleji v VERMOUZEK, R., 1983: Středověký vůz – Der Wagen im Mittelalter. Archaeologia historica 8, 311–323.
silva-nortica.blog.cz

richardrg
Příspěvky: 680
Registrován: Stř 04. Ún 2009 11:54:06
Reputation: 1
Kontaktovat uživatele:

Re: Architektura

Příspěvek od richardrg » Stř 09. Lis 2016 16:07:34

U těch domů se celkem nic zajímavého od 13. do 16. stol. nedělo, jen se občas přidala 3. místnost... zajímavé je, že pouze naprosto vzácně je možné najít u domu větší rozměr místnosti než 6 m. osobně si myslím, že je to kvůli manipulaci.... anebo je 10 loket až dost...

K vozům, musím si najít ten článek, bohužel je z ročníku, který není digitalizovaný... ale myslím, že máš málo obrázků, zmínky o polstrovaných kočárech jsem téměř jistě viděl i ke 14. stol. Vondrušku bych vůbec necitoval, nemám ho rád a žádný odborník není.... ale může se pokusit mě přesvědčit o opaku. A ještě k oji, mám takovou myšlenku, že pohyblivou oj asi tolik nepotřebovali. K trhu se jelo od městské brány rovně a zpátky se jen oj protáhla druhou stranou vozu...
" Co je na světě nejjednodušší ?"
" Radit ostatním."
Thales z Milétu

KarelLh
Příspěvky: 3
Registrován: Po 07. Lis 2016 9:16:12
Reputation: 3
Kontaktovat uživatele:

Re: Architektura

Příspěvek od KarelLh » So 12. Lis 2016 9:34:21

Děkuji maserovi, odpověď - odkaz na konkrétní článek odborníka je přesně to, co mi skutečně pomůže.

Odpovědět

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Nejsou tu žádní registrovaní uživatelé a 1 host