Kordulka napsal:Zaujalo mne v průběhu diskuse několik věcí:
Proč by ve středověku kdokoli chodil na vandry tak, jako je známe my?
To, že česká populace prakticky běžně zná a donedávna i aktivně provozovala něco jako je několikadenní turistika mimo chaty, hotely a ubytovny, je světový unikát; všude jinde se to považuje za formu extrémní turistiky a lidé, kteří prožijí něco jako vandr, na to vzpomínají celý život jako na vrcholně adrenalinový zážitek.
Pokud se někdo ve středověku vydal na cesty, koukal být do soumraku někde pod střechou; a to vč. ozbrojenců, obchodníků a dalších lidí, zvyklých na cestování. Ubytovacích prostor bylo dost a dost a ti mocnější si nocleh prostě vynutili. Vyjma nějakých katastrof, případně vážných objektivnívh okolností, neexistoval důvod, proč trávit noc pod širým nebem.
Údajnému vzlínání oleje se dá zabránit dost primitivním způsobem: stačí obalit dřevěnou zátku kouskem jemné kůže tak, aby pevně zapadla do hrdla lahve. Zcela jistě olej žádným způsobem neproteče keramikou, zejména ne vnitřně glazovanou. Abych si to ověřila, přelila jsem včera rostlinný olej do keramické (hliněné) lahve (podotýkám, že je prasklá a sdrátovaná, takže olej měl ideální pomínky pro protečení); nestalo se nic. Ubrousek pod lahví byl ráno suchý.
Menší keramické lahve a kahance vůbec nejsou křehké výrobky, právě naopak. Na rozbití kahánku je třeba, aby spadl z větší výšky na tvrdý podklad a i pak se nejspíše jen kousek odštípne. O lahvi platí to samé - při nárazu praskne, rozpadne se na na dva velké kusy, ale nerozbije se. Je prakticky vyloučeno, aby se ve vaku, navíc zabalené v hadru, jakkoli poškodily.
A když už se náhodou podaří některou z uvedených nádob rozbít, doporučuji podívat se na střep, hlavně u dna a hrdla (u kahance ještě hubice)...
Už jsem to jednou psal. Evidentně nepřečteno: (Pro představu. Když ti není jasné, kam cestovat a proč. Ze Dvorce v Mirošově, je to povozem do Plzně na trh celý den cesty. Ráno vyjet, večer jsi v Plzni. A to je, upozorňuji, destinace považovaná už ve středověku za vyloženě Plzeňskou. Cesta obchodníka z Klatov, je dvoudení. Nemyslím, že možnost setkání se na cestě s tmou je až tak nereálná.)
Praha - Plzeň 4-6 dní, Praha - Brno 6-10 dní. Ale samozřejmě všichni obchodníci všždy stihli dojet do města kde byl vždy volný nocleh a hlavně na něj jistě měli peníze. Případné smotky dek na ramenou poutníků, jak je známe z vyobrazení jsou v podstatě jen módní doplňky.
Omlouvám se za jízlivost, ale tvůj styl diskuze mi kohosi silně připomíná. Obhajuješ a vymýšlíš varianty zbytečně. Netvrdím, že olej přepravit nejde. Ovšem s problémy, které na jekékoliv cestě nehodlám řešit.
Vem teď tu lahvičku s olejem a kůží obalenou zátkou a šupni si jí na tři dni do kabelky. Potom zhruba napodobíš to putování. No a pak uvidíme. Já si do tašky šupnu tři svíčky. A pro větší ostrost ji nechám v práci na parkovišti v autě, ať je tam pořádné horko. Uděláme testík, co ty na to? Třidni do práce a zpět a sem tam nákup. Naházíme sem fotky zdarů a nezdarů. To bude přínosnější nežli teoretizování.