Dřevěné lampičky ve 14. století
Rád bych zažehl diskuzi na téma luceren ve 14. století. Když jsem před pár lety vstoupil na tyto stránky, snažil jsem se inspirovat tím, co jsem zde viděl co bylo běžné. Nyní po několikaletém zpracovávání různých podkladů a pramenů k rozličným tématům jsem se zamyslel. Proč všichni máme lucerny, které nejsou nikde v pramenech? Prakticky jsem pro námi sledované období nenašel lucernu, která by se podobala těm, které máme my a většina dalších spolků (i když tam se to začíná měnit).
V současné době převažují ve spolku lampičky hranaté, kulaté či hexagonální s jednoduchou dírou v horní části a s vysouvací tyčkou na svíčku (plní se z vrchu) či s dvířky. Provedení může vypadat třeba takto:
Starost mi dělá ale to, že prakticky žádné podobné lampičky v pramenech nenajdeme. Odkud se představa vysouvání svíčky na podložce skrze vrchlík vzala? Sám takovou lampičku mám ale již se pracuje na "správném" kusu. Co tedy k dřevěným lampičkám máme.
Dřevěné lucerny byly univerzální svítidla od třináctého (více dozadu jsem nešel a je možné je třeba najít i dříve) do 16. století.
Lucerna má nejčastěji tyto části:
1) Horní část s vrchlíkem pro odvod tepla a spalin. Vrchlík může být různě vysoký a pro naší dobu je specifický vrchlík dřevěný. Ve vrchlíku samotném může být připevněno závěsné oko z kovu.
2) Spodní část s hrotem či kalíškem pro upevnění svíce. Zde může být v destičce vysoustružena mělká mistička pro zachytávání loje v případě lojové svíčky či lepšímu záchytu včelího vosku. Vosk pak tak snadno nevytéká a nebrání mechanizmu lampičky v otevření dvířek .
3) Příčky s drážkou či dvojice příček (typ sendvič) proti sobě, které přidržují osvětlovací materiál na místě.
4) Mechanismus dvířek.
5) Osvětlovací stěny, které mohou být ze dvou materiálů (později snad i z více)
a) Z rohovinových destiček spojených malými nýtky či drátky, které jsou zasunuty po stranách v drážce (viz 3).
b) Z upraveného pergamenu.
Prameny:
BNF Arsenal 593 Speculum Humanae Salvationis
Bologna, Itálie 1350-1400
_________________________________________________________
_________________________________________________________
Arras BM 845 Roman de la Rose
Francie (přesná lokace vzniku neznámá) 1350-1400
_________________________________________________________
_________________________________________________________
Horae ad usum Parisiensem ou Petites heures de Jean de Berry
Francie 1375-1390
_________________________________________________________
_________________________________________________________
Très belles Heures de Notre-Dame,
Bourges, 1380-1409, Paris Bibliothèque nationale de France MSS NAL 3093
_________________________________________________________
_________________________________________________________
Bib. Ste. Genevieve MS.1130 Pèlerinage de vie humaine
Francie 1375-1399
_________________________________________________________
_________________________________________________________
Bodley Douce 62 Book of Hours, Use of Paris
Francie 1400
_________________________________________________________
_________________________________________________________
Morgan M.259 Book of Hours
Belgie 1400-1415
_________________________________________________________
_________________________________________________________
Lucernu zachytil i Hieronymus Bosch na jednom ze svých obrazů:
_________________________________________________________
_________________________________________________________
Dokonce se zachovalo i pár luceren z lodi Mary Rose. Sice se jedná o tudorovskou Anglii, nicméně se podle všech dokladů lucerna jako taková neměnila a tento základní typ se udržel velmi dlouho. Postupně je doplňována i jinými typy a tvary ale ve 14. století jsem dohledal pouze tuto dřevěnou lucernu.
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/or ... e245d7.jpg
_________________________________________________________
_________________________________________________________
Mezi zdařilé repliky pokládám například:
Vrchlík může být jak soustružený, tak i ze dvou částí (samotný vrchlík a deska).
Pokud jde o použití pergamenu na boky lucerny, tak se pro tento účel hodí kozí pergamen, který je broušen pemzou a zprůhledněn roztokem uhličitanu draselného K2CO3. Recept na lázeň jsem nenašel a tak je třeba zkusit pokus omyl. Pozor, uhličitan draselný silně alkalický a tedy dráždivý.
Myslím si, že se spolek posunul natolik, že je na čase začít měnit i svítidla a nedoložené věci postupně opustit.