Připojuji se ke Zdeslavově chvále - je hodno respektu, že obrázek interpretuješ v souladu s textem.
Leč:
- Tohle je velmi často zobrazovaná scéna, hlavně v dobových "zrcadlech spasení" a Sísera v ní nebývá zobrazen v roztrhaném šatě.
- U iluminovaných výjevů je třeba počítat se značnou mírou stylizace (i když se zároveň mnohdy objevují i realistické výjevy). Oblečení postav často nevypovídá o situaci, jako spíše o nich samotných (jejich majetku, společenské roli, významu v příběhu...). Zrovna tato scéna je stylizovaná silně a zcela zjevně. Sísera by asi určitě, třebaže "byl silně znaven", nešel spát v kabátci (nebo prošívanici) a v železných rukavicích na holou zem před stan a Jael by si asi na svůj kradmý čin nenasadila na hlavu krusseler.
- V příběhu se nikdy jmenovitě nepíše o tom, že by Sísera měl roztrhané šaty a není tedy třeba ho tak stylizovat. Kdyby bylo potřeba ho tak stylizovat, nebo kdyby bylo potřeba vyjádřit, jak je po prohrané bitvě, kde ho "Hospodin uvedl svým mečem v zmatek", zubožený, vypadalo by to jinak. Skutečně by byl namalován v nepochybných cárech, ne v něčem, o čem se musí spekulovat, jestli je to vůbec roztrhané je.
Saltkrakan napsal:Vetsinou mi to ale prijde, ze se jedna o nejake dvorni udalosti apod. kdy odevy muzou byt stylizovany dle erbu prislusne postavy
Komponovaný oděv patří k dvorskému životu 14. století zcela nedílně a to zdaleka nejen dle erbu postavy. K tomu však mám opět několik výhrad:
- Iluminace odrážejí tuto skutečnost jen zřídkavě a většinou jde o ilustrace podrobných kronikářských záznamů dané události (jde tedy o události z tehdejšího hlediska spíše současné, než historické), pokud jde o román (ty italské iluminace jsou z Artušovského cyklu), pak by to nejspíš bylo v příběhu doslovně zmíněno. Předpokládat tedy stylizaci a priori tedy není na místě.
- I způsob stylizace musí být v souladu s módou dané doby. Komponované oděvy jenom využívají známé a rozšířené módní prvky. I kdyby to tedy na obrázcích byl zobrazen oděv komponovaný, není to v rozporu s možností užít podobný oděv zcela civilně.
- Na obrázku v Alexandreidy jsou všichni ostatní oblečeni zcela v souladu s dobovou módou, není tedy třeba v tom hledat něco jiného a očekávat, že jedna postava bude mít na sobě stylizovaný oděv.
- Na iluminaci z německého "zrcadla spasení", kterou Zdeslav umístil zcela dole je výjev z pbiblického příběhu o Josefovi a jeho bratřích. Tam lze zcela bez problémů očekávat že postavy budou zobrazeny v civilu, není důvod, proč by měly mít komponovaný dvorský oděv.
- O módě nošení jednoho rukávu v odlišné barvě se lze dočíst i v dobových literárních pramenech a to nikoliv v souvislosti s erbovními kompozicemi.