Zahalování křesťanských žen má původ
mimo jiné i ve starozákonních zvyklostech, kdy u židů byla žena s nezakrytými vlasy považována za nestoudnici či otrokyni. Závoj charakterizoval i její společenské postavení - otrokyně nejenže nesměly nosit žádné pokrývky hlavy, ale často bývaly ostříhány nakrátko nebo dokonce oholeny dohola na znamení jejich zcela podřízeného postavení. Proto si také ani prostitutky nesměly zahalovat vlasy. (
například: Menachem Mendl Brayer, "The Jewish woman in rabbinic literature", KTAV Publishing House, 1986)
Druhý římský biskup (dnes papež) Linus, který úřadoval v 60. a 70. letech 1. století n.l., vydal prní nařízení o tom, že ženy přítomné náboženským obřadům musejí mít zahalené vlasy a ramena.
Později se z čistě liturgického pravidla stalo (
pravděpodobně zejména extenzivním výkladem a za použití starozákonních zvyklostí) pravidlo obecné, které vyjadřuje podřízenost ženy muži a jeho prostřednictvím Bohu.
příkladmo:
EDIT Bahnak: odstraněn nefunkční odkaz
https://tomaq.signaly.cz/0906/svaty-jan ... llComments
Skutečné zakrytí vlasů závojem, plachetkou, rouškou, i jen symbolické (síťkou, čelenkou/korunkou/věnečkem, páskou, později čepcem, čepečkem, kloboukem, šátkem) je tedy projevem toho, že žena si je vědoma svého podřízeného postavení a je pro ni ostudou chodit nezahalená. Zároveň pri ni však má být zahalování i určitou výsadou, jejímž prostřednictvím zdůrazňuje, že je žena, křesťanka a mravopočestná.
Ženy volných mravů se naopak nemají nebo dokonce nesmějí zahalovat, aby každý hned viděl, co jsou zač a vyvaroval se tak případného hříchu.
Klerikové všech náboženství si vždy vymýšleli různá pravidla, o nichž se domnívali, že tak vykládají božskou vůli. Lidé si však ta pravidla vždy interpretovali po svém a přizpůsobovali svým potřebám a možnostem; což můžeme dobře vidět právě na pokrývkách hlavy a účesech.
Dojít k nějakému kategorickému závěru proto bez rozsáhlé historické, sociální a teologické analýzy nelze. Zahalování žen a jeho rozsah se v křesťanské tradici prostě liší region od regionu a období od období, ale lze mít za vysoce pravděpodobné, že alespoň symbolicky si slušné křesťanské ženy vlasy zakrývaly vždy (a činí tak v některých částech světa dosud).