Pokrývky hlavy

Avátar uživatele
scarvein
ČLEN SPOLKU a sponzor Brodce
Příspěvky: 1180
Registrován: Út 11. Kvě 2010 11:28:02
Reputation: 9
Kontaktovat uživatele:

Re: Krišpín-lovčí a kušiník

Příspěvek od scarvein » Čt 26. Ún 2015 15:54:28

Take mi to prijde jako univerzalni cepice v podstate od ranneho stredoveku az po soucasnost. Nic prelomove na ni neni a prakticnost je staletimi overena ;)
V minulosti si boli ludia ovela blizsi... stare zbrane totiz este nemali dostatocny dostrel.

Petrus
Příspěvky: 9
Registrován: Út 24. Ún 2015 10:59:06
Reputation: 0
Kontaktovat uživatele:

Re: Krišpín-lovčí a kušiník

Příspěvek od Petrus » Čt 26. Ún 2015 17:31:05

Souhlasím potud, že klobouky s krempou (podšitou popelkou nebo jinou luxusní kožešinou) jsou pro dobu 14. století dobře doloženy iluminacemi.

Na co jsem se ptal (a zatím jste mi neodpověděli) je, jaká má být funkce dané čapky?

Dovoluji si vyslovit tuto hypotézu:
  • (Nejen) daný typ klobouku používají iluminátoři, pokud chtějí vyznačit společenský (panský) stav dané osoby.
  • To, že iluminátor klobouk v nějaké scéně nakreslil neznamená, že jej daná osoba v takové situaci skutečně nosila.
  • Interpretace z iluminací může být nepřesná. Nacházíme shodu např. s plastikami http://www.rheinische-geschichte.lvr.de ... 0-4Agr.jpg?
Zdůvodnění:
  • Pozitivně: Na iluminacích nosí tento klobouk páni.
  • Negativně: Neznám iluminaci, která by v daném klobouku zobrazovala neurozeného muže.
  • Příklad symbolického užití klobouku: V codexu Weingarten je zpodobněn Dietmar v převlečení za kupce, přesto má klobouk uvedeného typu. V Pasionálu abatyše Kunhuty, je zpodobněn Ježíš coby poutník na cestě do Emaus, v klobouku biskupském (nikoliv dle očekávání poutnickém). Obdobně byl znázorňován statut Ježíše ve hře O třech Mariích, kde je pro změnu vydáván za zahradníka.
  • Odkazuji na busty Parléřovy huti. Králové mají klobouky s krempou. Knížata mají knížecí klobouky. Parléř a Matyáš jen kápě.
  • Odkazuji na poslední vydání Rodovského z Hustiřan. Je tam, mám dojem, jakýsi renesanční banket, kde jsou okloboukování všichni stolující vévodové a hrabata. Ne tak obsluha. (omlouvám se, nemám teď knížku po ruce)
  • Odkazuji na užití klobouku v církevní heraldice - použití barev, použití střapců, které má apriori funkci symbolickou nikoliv módní. Přesah do světského prostředí naší doby spatřuji např. v Balduinově codexu či u Velislava.
  • Odkazuji na F. Šmahela: Modrý klobouček ze Sezimova Ústí (http://www.lib.cas.cz/aleph-google/KNA0 ... 09807.html), z nějž si dovoluji citovat:
Prapůvodní symbolická konnotace klobouku, jak tomu mnohé nasvědčuje, vyplývala z jeho ochranné funkce. Kloubouk byl všeobecně považován za znamení svobody a panství (tak Lexikon V-2, sl. 237, kde další lit). Ve starém Římě příslušelo právo nosit plstěný klobouk (pilleus) pouze svobodným občanům (HWDA IV. sl. 527). V souladu s tím byl otrokům propuštěným na svobodu předáván klobouk v chrámu bohyně Feronie.
Pro zajímavost: Šmahelův článek se věnuje zejména symbolické funkci klobouku při převodu majetkových práv. A naznačuje i jeho další symbolické (a právní) užití.

K diskuzi:
Jak bychom se dnes dívali na celebritu, která přijde na předávání nejvyšších státních vyznamenání v beranici? Jak by se myslivci v 19. století dívali na kolegu nimroda, který se do honitby vyzdobí buřinkou či cylindrem?
Pokud se Kiki jako vysoce postavený pán v úřadě královského lovčího vydá ke dvoru, bude snad klobouk s kožešinou O.K. Přimluvil bych se pak ale za jinou kožešinu a hranatější tvar. Pokud se vydá na lov, zdá se asi vhodný lovecký klobouček typu Robin Hood. Pokud se rozhodne obchodovat s nemovitostmi, soudím, že bude rovněž nějaký klobouček potřebovat, ale bohužel nevím jaký:-(

Avátar uživatele
Smil
ČLEN SPOLKU
Příspěvky: 1440
Registrován: Út 28. Črc 2009 11:41:21
Reputation: 4
Kontaktovat uživatele:

Re: Pokrývky hlavy

Příspěvek od Smil » Pá 27. Ún 2015 23:28:12

Petrusi, řekl bych, že význam klobouků a pokrývek hlavy v praktickém životě lidí přeceňuješ.
Chápu kam míříš symbolikou na iluminacích i bustách, ale praktický život není ani jedno z toho.
V reálu totiž vyjma barvy (i když i ta o něčem vypovídá) můžeme sledovat kvalitu materiálu ze kterého je vyrobené (jemná vlna vs hrubá vlna) stejně tak u plsti či lnu. Nehledě na to, že může být podšitá hedvábím (tím spíše, může být ze sametu, saténu či brokátu). Stejně mohou být pokrývky hlavy podšívané či lemované kožešinami různé ceny a kvality (od ovce nebo kočky po popeličinu a hermelín). Dozdobené výšivkou, stuhou (opět různé kvality provedení)

Stejně i účel nošení se měnil. Pominu slavnostní interiérové účely kdy si vzal každý co měl nejlepšího.
Pracující lid je nejčastěji zobrazovám v kápích, protože je hřála na celé hlavě a nefoukalo jim za krk. Případný déšt pak nasákl do další vrstvy vlny.
Lovci v kloboucích, z vlastní zkušenosti vím, že špičatý klobouk dovede ochránit oči a obličej jezdce proti větvím.
Klobouk nasazený na kápy se dá považovat za variantu do špatného počasí. Kápě má při rychlé jízdě tendence odvlát z hlavy a naražený klobouk jí drží na místě.
Pak čepice kterou si šije Kiki a na kterou odkazoval Saltkrakan je pro mě jen zdvojením pokrývky hlavy. Tj čím víc vrstev tím víc hřeje. Kdy čepice zakryje čelo majitele což je poslední místo, které je zbytečné nechávat odkryté
Lépe být jediný den (se) lvem než tisíc let ovcí!
Italstké přisloví

P.S. O to důležitější pokud je váš pán ze Skotska

Petrus
Příspěvky: 9
Registrován: Út 24. Ún 2015 10:59:06
Reputation: 0
Kontaktovat uživatele:

Re: Pokrývky hlavy

Příspěvek od Petrus » So 28. Ún 2015 20:59:50

Díky za reakci Smile.
Usuzuji, že jsme ve shodě na tom, že pokrývka hlavy má primárně nějakou funkci (chránit oči a obličej jezdce při lovu, chránit před deštěm a před zimou či reprezentovat postavení majitele). Rovněž tak se (jak čtu naše příspěvky) shodujeme v tom, že symbolika použitá iluminátorem, nutně neimplikuje použití dané pokrývky v praktickém životě.
Nejsem pouze jist, zda reálem a praktickým životem shodně rozumíme český reenactment anebo 14. století.

1. Nerozumím, v čem dle Tebe význam pokrývky hlavy přeceňuji. Vyslovil jsem tři hypotézy. Se kterou z nich nesouhlasíš? S tou, že určitý typ klobouku (Rudolf von Ems) na iluminacích identifikuje panský stav nositele? Je to to, co máš za přeceňování?

2. Zaujal mě výčet materiálů a zpracování pokrývek hlavy, které zmiňuješ. Jestli vycházíš z nějakých pramenů, rád bych si je prošel. Můžu poprosit o odkaz?

3. K čepičce Kiki.
Kápě v kombinaci s kloboukem je dle mého v pořádku a do chladu a vlhka funkční - sám jsem to Kiki napsal.
Možná jsem v Saltkrakanově odkazu reagoval na nesprávné obrázky. Otevřely se mi a reagoval jsem na: fotografii (tuším Bavora ze Strakonic z Hradeckého dvora) a na iluminaci Rudolfa von Ems (fol. 89v, 1365) . Nevidím na nich zdvojení klobouk-kápě. To pak postovala až Kiki.

Jinak se, mám pocit, ve všem (krom čepic s kožešinovým lemem) shodujeme a s tím bychom mohli debatu uzavřít. Prosím o to.

Odpovědět

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Nejsou tu žádní registrovaní uživatelé a 3 hosti