vypasovaný oděv - kabátce doby Karlovy

Posadowski
Příspěvky: 301
Registrován: Ne 21. Zář 2008 18:00:18
Kontaktovat uživatele:

Re: vypasovaný oděv

Příspěvek od Posadowski »

Kordulka napsal:Od pourpointu "běžného" mezi českou populací již v 60. letech 14. století
zkusíme to vrátit zpátky na koleje, trochu se nám to odchýlilo.
Takže dotaz na Tebe: Pourpoint je francouzský název oděvu, který se u nás nevyskytuje. Našimi názvy jsou Ioppa, Ioppula, kabat, kabatecz.
Mimochodem Krabice připomíná, že v roce 67 (přesněji nikoli 67 ale "v těch dobách") bylo už "přečasto viděti" (...) "velké vycpávky z hedvábí".
KRABICE NEMLUVÍ O ŽÁDNÉ MÓDNÍ NOVINCE jak se nám snažiš podsouvat - a už vůbec ne šlechty, ale o běžném "přečastém" jevu.
Takže co je kabátec? (ioppa, ioppula) - podle Tebe, když se tak dobře vyznáš v tom názvosloví - cotehardie? pourpoint? doublet?
Jak ten oděv vypadá? To je myslím klíčová otázka v téhle diskusi.
Kordulka
Příspěvky: 1633
Registrován: Út 20. Led 2009 20:46:24
Kontaktovat uživatele:

Re: vypasovaný oděv

Příspěvek od Kordulka »

Ano, stejně tak cotehardie, waffenrock, doublet, surcotte a mnohé jiné výrazy dnes užívané se tehdy u nás (nejspíš) nevyskytují.
Podíváme-li se do Klareta (kapitola 16. - De vestibus), najdeme tam u slova "iopula" skutečně "kabatecz". Slovo "ioppa" se tam vůbec nevyskytuje. Také tam však najdeme pojem "ioppitura", česky "kabatína" (což by, mimochodem, mohla být "jupka" - krátký ženský kabátek, který můžeme vidět na některých náhrobcích z 2. pol. 14. století) .

Takže tehdejší "kabatecz" by snad mohla být nejspíš dnešní "cotehardie". Tedy svrchní (pokud byla nošena samostatně jen přes košili), nebo spodní (pod surcotte, tabart, talár, gardecorps apod.) oděv. V 60. letech již nepochybně tvarovaný - tedy na trupu těsně přiléhající, od boků směrem ke kolenům lehce rozšířený až kolový, s dlouhými rukávy, které mohly být jak rovné, tak tvarované do úzké manžety, propínací i nepropínací (zjednodušuji, variací se v době Karla IV. objevuje celá řada).
Aby to bylo ještě trochu komplikovanější, mnozí dnes také používají pojem "suknice", pod nějž zahrnují i cotehardie. Klaret u pojmu "tunica" uvádí české "ssukníe". Moc nám to neusnadňuje, protože "tunica" může být leccos...

S tím se tedy asi nikam nedostaneme.

No, Krabice jen výslovně uvádí k roku 1367, že "v této době" (vztaženo k r. 1367) se muži opičí po cizině a přebírají těsný oděv atd., v důsledku čehož parta šlechticů takto vymóděných dostala na budku. Kdyby bývali byli oblečeni po tradičním českém způsobu, nestalo by se jim to.

Tak kterého marovokárce prubnem dál?
Posadowski
Příspěvky: 301
Registrován: Ne 21. Zář 2008 18:00:18
Kontaktovat uživatele:

Re: vypasovaný oděv

Příspěvek od Posadowski »

Postupuješ zase stejně demagogicky: Necituješ prameny, vytrháváš z pramenů části účelově, snažíš se je dezinterpretovat ve prospěch své pochybné teorie. Hrubou dezinterpretací pramene snažíš se posunout Tobě nepohodlnou diskusi jinam.
Zde doklady:
Prvně, podíváme - li se - kam? Zřejmě myslíš jeden z tzv. Klaretových slovníků, tzv. Glossarius. Kapitola o oděvech In: Flajšhans, V.: Klaret a jeho družina. Sv. I. Slovníky veršované. Česká akademie věd a umění, Praha, 1926. str. 173-176. Zde jsou uvedena i jednotlivá čísla foliantů a veršů, kde je Iopula - kabatecz.

A teď ta snaha zvrátit diskusi hrubou dezinterpretací: "ioppatina" je uvedena ve verši č. 1926. Vzhledem k tomu, že ve verších od č. 1920 jsou jmenovány tkaniny a materiály, pak kabatina je s největší pravděpodobností typ tkaniny (hned vedle je bavlna a sukno chrudimske a yablanske).
Dámský kabátek, jak zde bylo již diskutováno před několika lety, je čirý výplod fantazie bez dokladů. Neodváděj tu s ním diskusi jinam, máš li neodkladné nutkání, založ pro něj samostatné vlákno.

Proč nelze ztotožnit kabátec s cotehardie, o tom podrobněji můj text na straně 69-70 (Voda, P.: Kabátce v pramenech 14. století. Bohuslavice, vlastním nákladem, 2011. ISBN 978-80-260-1759-2). Zde též citace dalších slovníků Karlovy university.
To, co zde popisuješ jako oděv 60. let, jsi hezky popsala. Vyskytuje se to však již od let 40. (Voda, 2011, od strany 58.) Nepochybně se to nosilo i v 60. letech, nicméně vedle toho existují i oděvy "módnější" - jasně, kabátce vycpávané.

Myslím, na rozdíl od Tebe, že pokud nebudeme účelově vytrhávat věty z kontextu, a budeme pramen citovat celý, tak se naopak někam dostaneme. V Kronice Pražského kostela od Beneše Krabice jsi totiž k roku 1367 zapomněla to podstatné, šarvátka s Wedrovem je v textu ta méně podstatná. Ale když už jsi u ní, tak na budku nedostala vymóděná parta šlechticů, ale celé jejich vojsko.
"A tak se stalo, že minulého měsíce tohoto roku nějací šlechtici Českého království shromáždili něco svého lidu a vytáhli do Saska proti pánu z Wedrova; a když nadcházela bitva, sesedla obě vojska s koní a začala podle zvyků oné země bojovat pěšky, ale pro těsné šaty a střevíce se zobci byli Češi nepřáteli poraženi, zajati a strašlivě pobiti. Ať viní sebe, že nenechali doma úzké a těsné šaty a střevíce se zobci, když táhli do boje."
Kde máš vyčleněné jen šlechtice v těsných oděvech? To z toho přeci neplyne.

Naopak, o odstavec výš Krabice tvrdí něco jiného, než jak se to snažíš tady převrátit:
"V těch dobách převzali lidé po vzoru opic, které se pokoušejí dělat a napodobovat vše, co pozorují u lidí, zvrácený a škodlivý zvyk jiných zemí a ve způsobu odívání sešli ze šlépějí svých předků a zhotovovali si šaty krátké a zkrácené, ba vskutku nemravné, takže přečasto bylo vidět stehna a zadnice, a tak těsné, že sotva mohli dýchat. Kolem hrudi měli velké vycpávky z hedvábí, takže se zdálo, jako by měli ženská prsa. Kolem žaludku byli tak staženi, že se podobali loveckým psům, jimž se říká chrti. Na zadku se stahovali mnoha šňůrami, že sotva mohli chodit pomalým krokem. Nosili též tak malinké kapucky, jaké se z jednoho lokte sukna ušily čtyři, se širokým lemováním, nebo velkými písmeny kolem krku, jako mají venkovští psi, kteří jsou tímto opatřením chráněni proti vlčímu kousnutí. Podobně nosili střevíce se zobci a s velmi dlouhými nosci, takže mohli špatně chodit nebo kráčet."

Jak to chceš interpretovat, že je to jen pro šlechtu atd?
Navíc jsi (podle mne záměrně) vynechala Františka Pražškého, ten popisuje to Tvoje "cotehardie" už v roce 1340-42, nicméně ho nenazývá kabátec (ioppula) ale jen oděv (vestum).
Název Ioppa - (kabát) je zmíněn v jiných pramenech, taky jeho výrobci - ioppatores. A vedle nich ioppulatores. (Zíbrt, s.309, já, s. 22).
Takže asi tak. Argumentuj :-P

P.S. K tématu existují ve Francii lepší slovníky, majíce více co říci, třeba slovník archeologických památek a další. Tohle zrovna není moc zajímavé.Nepřekládal jsem to podrobně, ale týká se to prošívanic, ne?
Naposledy upravil(a) Posadowski dne Ne 02. Zář 2012 9:13:17, celkem upraveno 3 x.
Kordulka
Příspěvky: 1633
Registrován: Út 20. Led 2009 20:46:24
Kontaktovat uživatele:

Re: vypasovaný oděv

Příspěvek od Kordulka »

Pane magistře,

zcela záměrně ignorujete, že jsem zde OPAKOVANÉ a VÝSLOVNĚ uvedla, že cotehardie se objevuje již dokonce ve 30. letech 14. století.
A následně několikrát popsala i její vývoj (byť velice stručně, resp. zjednodušeně - na což jsem opět VÝSLOVNĚ upozornila).
Pokud tedy máte potřebu polemizovat sám se sebou, což jste svým posledním příspěvkem předvedl - máte volné pole působnosti. Založte si vlákno a hádejte se jak chcete.

Kabátky máme, byť ZATÍM sporadicky a ZATÍM nikoli v Čechách, docela hezky doložené náhrobky. Snad znáte jejich databáze; na Karlovcích je na ně odkazováno velmi často, a to i s upozorněními, že náhrobky nemusely nutně vzniknout ještě za života nebo těsně po smrti pohřbeného a tudíž je namístě jistá opatrnost a použití dalších pramenů.

Takže tím považujme Beneše za uzavřeného a budeme s věnovat Františkovi.

P.S.: Mohl byste nám, prosím, prozradit, kým máte svou práci odborně zoponovánu?
Posadowski
Příspěvky: 301
Registrován: Ne 21. Zář 2008 18:00:18
Kontaktovat uživatele:

Re: vypasovaný oděv

Příspěvek od Posadowski »

Kordulka napsal:Kabátky máme,...
Nemáme. Nebyly tu ani doklady ani nic jiného. Ale to je skutečně na jiné vlákno.
Na reálné a podrobné argumenty zase nic. Neodbíhej od tématu. Uváděj konkrétní připomínky k uvedenému, nebo mé práci.
To jak a kým byla nebo nebyla oponována není pro tuto diskusi relevantní.Buďto s jejím textem a argumenty souhlasíš, nebo nesouhlasíš. Pak uveď kde a proč.
Pochvalná vyjádření odborníků nebo neodborníků k mému textu přece nejsou důležitá, ne? (A nebudu je sem zatahovat).
Tak jak, měl jsem v předchozím příspěvku pravdu, nebo ne?

P.S. Očekávám zde Tvoje konstatování ve smyslu "ano s kabátinou jsem se uťápla a chybně interpetovala pramen, ano, název Ioppa u nás máme, ano, na Wedrova se nevypravili jen šlechtici, ano, pro kabátky nemám doklady a vařím z vody..." Uznáš omyl, nebo bude následovat osobní výtka proti mě nebo mé práci?
Naposledy upravil(a) Posadowski dne Ne 02. Zář 2012 10:16:59, celkem upraveno 1 x.
Kordulka
Příspěvky: 1633
Registrován: Út 20. Led 2009 20:46:24
Kontaktovat uživatele:

Re: vypasovaný oděv

Příspěvek od Kordulka »

Tak tu sedím nad Františkem Pražským (Capitulum XIX. - De novitatibus morum, que temporibus regis Johannis ortum habuerunt) a přemýšlím, co vyvozovat z jeho sice květnatého, ale bohužel dost obecného popisu novinek v odívání, které přinesl nástup Jana Lucemburského na český trůn.
Kapitola 19. je přitom jediná, kde se oděvu věnuje šířeji.
Konstatuje předlouhé, až na zem sahající pachy a cípy u kápí, prodlužující se špice u bot, oděv a pláště vláčené po zemi, nástup kruselerů. Což je fajn, že to zachytil - ale lze z toho dovozovat něco zásadního?
Posadowski
Příspěvky: 301
Registrován: Ne 21. Zář 2008 18:00:18
Kontaktovat uživatele:

Re: vypasovaný oděv

Příspěvek od Posadowski »

Kordulka napsal:Konstatuje předlouhé, až na zem sahající pachy a cípy u kápí, prodlužující se špice u bot, oděv a pláště vláčené po zemi, nástup kruselerů. Což je fajn, že to zachytil - ale lze z toho dovozovat něco zásadního?
Tak čti znovu a lépe, dovozovat lze mnoho zásadního:
Oděv je krátký a úzký, u lokte visí některým jako oslí ucho až k zemi. Dva sluhové s námahou obléknou svého pána kvůli těsnému oděvu. Kapuce, jimiž si mnozí zahalují hlavu, jsou široké, jejich cípy sahají ze zad až k zemi. Někteří si na ně zavěšují uzlíčky jako blázni. Dokonce i rolníci nosí širokou a podlouhlou kapuci. Botám a střevícům, které velmi těsně stahují lýtka i nohy, se starší a rozumní lidé diví a smějí. Používají se též široké opasky utkané z ovčí vlny a s kovovými ozdobami, jiní nosí provazy jako bratři minorité. A dole na lýtku nosí podvazek.
Kordulka
Příspěvky: 1633
Registrován: Út 20. Led 2009 20:46:24
Kontaktovat uživatele:

Re: vypasovaný oděv

Příspěvek od Kordulka »

Ale samozřejmě, že máme pro krátké jupky podklady. A už o nich byla řeč - právě nad náhrobky (myslím, že to bylo k surcotům), na nichž jsou vyobrazeny.

Ne, nesekla jsem se s kabátinou. Záměrně (a zvýrazněně) jsem totiž uvedla PODMIŇUJÍCÍ způsob - což dostatečně vyjadřuje mou nejistotu.

Že na Wedrova nejeli šlechtici sami, to je snad logické. Ale co to mění na faktu, že Krabice připisuje neúspěch mise právě nevhodnému módnímu oděvu, to opravdu nevím.

Aha... Tak děkuji za neinformaci.
mikey.88
ČLEN SPOLKU
Příspěvky: 2718
Registrován: Út 03. Ún 2009 23:42:27
Místo/Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: vypasovaný oděv

Příspěvek od mikey.88 »

TEST:

Na základě znalostí co máme, zkuste iluminace datovat. Někdo ten manuskript zná, někdo ne. Vše k němu dodám po testu :D
EDIT Bahnak: odstraněn nefunkční odkaz
EDIT Bahnak: odstraněn nefunkční odkaz
EDIT Bahnak: odstraněn nefunkční odkaz

Jen pište dataci. Podle toho co vidíte na obrázku...
Obrázek
Kordulka
Příspěvky: 1633
Registrován: Út 20. Led 2009 20:46:24
Kontaktovat uživatele:

Re: vypasovaný oděv

Příspěvek od Kordulka »

Posadowski napsal:
Kordulka napsal:Konstatuje předlouhé, až na zem sahající pachy a cípy u kápí, prodlužující se špice u bot, oděv a pláště vláčené po zemi, nástup kruselerů. Což je fajn, že to zachytil - ale lze z toho dovozovat něco zásadního?
Tak čti znovu a lépe, dovozovat lze mnoho zásadního:
Oděv je krátký a úzký, u lokte visí některým jako oslí ucho až k zemi. Dva sluhové s námahou obléknou svého pána kvůli těsnému oděvu. Kapuce, jimiž si mnozí zahalují hlavu, jsou široké, jejich cípy sahají ze zad až k zemi. Někteří si na ně zavěšují uzlíčky jako blázni. Dokonce i rolníci nosí širokou a podlouhlou kapuci. Botám a střevícům, které velmi těsně stahují lýtka i nohy, se starší a rozumní lidé diví a smějí. Používají se též široké opasky utkané z ovčí vlny a s kovovými ozdobami, jiní nosí provazy jako bratři minorité. A dole na lýtku nosí podvazek.
No, já tam čtu, že oděv je kratší/krátký a u loktů, kde visí k zemi jak oslí uši, tak úzký, že dva sluhové mají co dělat, aby pána oblékli.
"Curta est vestis et arta circa cubitum quasi auris asinina aliquibus dependens usque ad terram; duo famuli induunt dominum propter vestis artitudinem cum labore."
Jedna chybějící čárka a takovou pěknou paseku nadělá...
Odpovědět

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Nejsou tu žádní registrovaní uživatelé a 4 hosti