Kordulka napsal:Máme pro vyšitá osobní, rodová či jiná hesla
To je nedorozumnění - o rodových heslech jsem mluvil pouze v negativu, tj. myslel jsem tím, že když už tam nějaký citát bude, tak že to nemusí být zrovna rodové heslo. A chtěl jsem tak naznačit, že je lépe se obrátit někam jinam, než k heraldice. Já se původně nechtěl k rodovým heslům - a heraldickým záležitostem vůbec - vyjadřovat. A měl jsem se toho držet.
Používání heraldických motivů (tedy i všetně hesel) na civilním šatě bych spíš nedoporučoval, ale stejně tak, jako nevím o ničem, co by to dokazovalo, tak ani nevím o ničem, co by to vyvracelo (takže abych byl z obliga, chtěl jsem to obejít polovičatou poznámkou).
I to osobní heslo jsem myslel v širokém nikoliv heraldickém slova smyslu, tedy jako slova, která daná postava vezme za své a/nebo která ji charakterizují.
Doufám, že takhle už je to uvedeno na pravou míru.
Něco jiného je ovšem používání písma jako takového na oděvu. To doložit lze. O kápích zdobených písmeny píše k roku 1367 Beneš Krabice z Weitmile. Obrazové doklady bych proto však neočekával. Z pochopitelných důvodů - zdobení se většinou znázorňuje pouze schematicky. Výšivky jaké popisují některé oděvní účty bychom také hledali marně.
Existují ovšem několikeré analogie. Sem tam se objevuje použití jednotlivých písmen na oděvu, (jeden kropíř a jeden varkoč v Manessově rukopisu fol. 82v a fol. 11v, pak jeden kabátec na italském obrázku ze 70. let, u kterého si nemůžu zaboha vzpomenout odkud je). Jako taková kuriozita může posloužit scéna vraždění neviňátek na oltáři v kostele ve Schotten (asi z 80. let, datace se pohybují od 1370 do 1399), kde má Herodes na rukávu něco, co vypadá jako text v hebrejském (?) písmu. (viz zde:
http://www.bildindex.de/obj20344501.html#|37)
Jako ozdoby na oděvu se používají písmena z kovu. Příkladem jsou třeba ta z karlštejského pokladu (uloženo v umělecko-průmyslovém muzeu). Písmena nebo slova mohou zdobit i další oděvní součástky (přeska a nákončí z karlštejnského pokladu) nebo šperky (brož abatyše z Canterburských povídek). Zdobení textem lze najít i známé zbroji Ulricha von Matsch (ne, že bych chtěl ze zbroje dokládat zdobení kápí, jde mi opět jen o ozdobné využití textu). Nápisy se objevují i na liturgických oděvech. I v samotném výtvarném umění text často doprovází obrazy a nebo jsou přímo využity jeho dekorativní vlastnosti.
Připomínám, že jde opravdu jenom o analogie. Vypovídají však o tom:
- že písmo má dekorativní potenciál
- že ho lze použít i ke zdobení oděvů
- jakým způsobem se dá využít (jednotlivá písmena, slova, celý text)
Proto také povařuji zdobení kápě textem za dobrý nápad. Ta možnost tady zjevně je, ale zatím se moc nevyužívá.
Možnosti výběru textu o nichž jsem psal v minulém příspěvku už jsou spíš spekulace na základě kulturní nabídky. Na co jsem minule zapomněl, byly texty sice nebiblické, ale náboženského rázu, jako jsou třeba slova (respektive slovo a zkratka) gott a ave§ma na přezce a nákončí z karlštejnského pokladu.
Klinštejn napsal:Na náhrobcích jsem heslo objevil až někdy v devadesátých létech
mohl bys, prosím, poskytnout odkaz nebo obrázek? Docela by mě to zajímalo, náhrobkový příklad použití textu na oděvu ještě nemám.