Re: Sochařské umění gotické
Odeslal: Ne 11. Říj 2009 20:26:15
Uf, uf, ty být velká kouzelník se silná medicína!
Fórum věnující se 2. polovině 14. století v Zemích Koruny české a ve vrcholně středověké Evropě.
https://dobakarlova.brodec.org/
To je mi na středověkých lidech moc milé, že měli stejný smysl pro humor, ironii, sarkasmus a naschvály, jako máme my.mikey.88 napsal:Vtipný úryvek:
...Jako jeden z argumentů, že Itálie je ve skutečnosti v rukou nebezpečných a všehoschopných tyranů, použil Jean de Hesdin sochu Bernabòa: „Neviděl jsem snad v Miláně ohavný idol (abominabile idolum) na oltáři božím (super altare Dei) , muže v brnění na koni z bílého mramoru (hominis scilicet armati imaginem, sedentis super equum de candido marmore fabricatum), postavenou na místě, kde se světí tělo Páně?" Něco podobného je v rozporu s dobrými mravy. Smí se snad něco takového mlčky přehlížet?, ptá se Jean de Hesdin,.
Pozlacená jezdecká socha v Miláně mu připomínala „krutého svévolníka, jenž se rozpínal se jak bujné křoví", jak je popsán v 37. žalmu Starého zákona. Pán musí tuto pýchu jednoho dne ztrestat. Nechť se pán Milána a ostatní tyrani v Itálii obávají Posledního soudu!
V polemické odpovědi Francesco Petrarca nezapomněl ani na argument s jezdcem. Především uvádí, že se Jean de Hesdin mýlí v tom, že jezdecká socha není k vidění na oltáři, ale vedle oltáře (non enim super, secus altare) a navíc v domácí kapli (in capella domestica). A poté dodává, že něco podobného přece nemůže ani francouzského teologa popuzovat, vždyť v samotné Paříži jsou v chóru mnoha kostelů umístěny kamenné náhrobky a sarkofágy v takovém množství, že to překáží věřícím, aby se po kolenou dostali až k samému oltáři. A pokud je Jean de Hesdin smířlivý s tímto stavem doma, nechť zanechá kritiky vůči mravům někde jinde![/i]
Petrarca ho dobře utřel